Microsoft aneb Laissez faire po jejich
PŘED ČTENÍM SE PROCVIČ A UDĚLEJ ALESPOŇ JEDEN KLIK
Na Rádiu Česko proběhl 27. února rozhovor s marketingovým ředitelem českého Microsoftu Jiřím Grundem. Pominu-li skutečnost, že je úplně na nic ptát se markeťáka a nezeptat se nikoho jiného, což se v této relaci stalo, je zarážející jeden fakt. A to že Microsoft – přinejmenším ústy Jiřího Grunda – vlastně říká, že „antimonopolismus“ nechápe, nebo jej chápe, ale je jim přinejmenším ukradený. Pan Grund mj. říkal (a je opravdu otázka, nakolik vystupuje propagandisticky ze své pozice a nakolik si to skutečně myslí, což mi připadá neuvěřitelné), že výrobce automobilů přeci taky nezveřejní postup výroby svého nového motoru. Pak také tvrdil, že je přece pochopitelné, že každý výrobce usiluje o získání konkurenční výhody a že 90 % uživatelů operačních systémů volí Windows, protože jim prostě nejlépe vyhovuje (celé je možné poslechnout na: http://www.rozhlas.cz/radionaprani/archiv/?p_po=2491). Průměrně inteligentní jedinec pochopí, že co vše zmiňuje, je přesně otázka pro antimonopolní úřady – že žádný výrobce automobilu nedisponuje dominantním postavení na trhu, že získání konkurenční výhody je limitováno právě pravidly trhu (a mj. antimonopolními ustanoveními) a to, že 90 % běžných uživatelů využívá Windows v důsledku monopolního působení, nikoliv na základě přání a výběru na trhu, který vlastně neexistuje. Přístup Microsoftu se tedy alespoň na základě této reakce, kterou je samozřejmě třeba brát s nadhledem, dá vyjádřit jako projev obhajoby laissez faire bez přívlastků, což je z pohledu dominantního hráče vždy ten jediný a nutno podotknout nejtupější (využívající síly namísto marketingových a produktových argumentů) postoj. Pro úplnost je třeba podotknout, že tento text je psán ve Wordu na počítači s OS Win.
PO ČTENÍ SE PROCVIČ A UDĚLEJ ALESPOŇ JEDEN KLIK